Måste man göra speciella visningar för barn? De kan väl gå på vuxenguideningar, det är väl ingen skillnad? Barn är ju bara lite mindre än vuxna å så vet de ju bara lite mindre än vuxna!

Just detta är det knepiga när barn går på visningar som ofta är till för vuxna, det finns en massa svåra ord och det talas om olika tider, årtal och platser.

Kånkadonkastan med sina fina empiriska skulpturer vet ju alla vuxna var det ligger och vad som hände där år 1632 med den där gula tuppen som förvandlade alla vuxna till kastruller.

Nej, ingen vuxen vet nog var Kånkadonkastan ligger, för den stan finns inte och någon gul tupp känner vi inte heller till. För barn blir det samma sak. De hör om platser de inte vet var de finns, eller ord på föremål de inte ens vet vad det är för något. Barnen kanske inte ens själva vet vilken adress de bor på eller vilket telefon – nummer det är hem till mamma och pappa? Hur ska de då veta var Kånkadonkastan ligger och vad som hände år 1632?

Att guida barn är mycket svårare än att guida vuxna för barnen saknar ofta den vuxnes begreppsvärld samtidigt som barnens egen begreppsvärld är färskvara. Du som läser detta kanske lekte med barbiedockor när du var liten eller sådana där små troll med rufsigt hår.

Vad leker barn med idag och vilken begreppsvärld lever de i idag? De leker med helt andra saker än vad vi gjorde.

Vi på VISA STOCKHOLM har funderat mycket på vad barn vill uppleva och tycker om att se på under en guidad vandring genom staden. Vi bestämde oss för att fråga barn om vad de skulle vilja höra och vad som skulle vara spännande att se.

Av barnen lärde vi oss något väldigt viktigt och det är att vuxna ofta vet vad barn tycker om, utan att ha frågat barnen. Barnen själva tycker nästan aldrig som vuxna, så det var väldigt bra att fråga barnen och tack vare alla svar, fick vi en massa idéer som vi nu för vidare till andra barn och barnfamiljer. Barn är ofta mer kompetenta och kunniga än vad vi vuxna förstår.